Menu
  • Hem
  • Extended DISC
    • Extended DISC olika analyser
    • Certifiera dig i Extended DISC
  • FinxS Säljbedömning
    • Certifiering i FinxS Säljbedömning
  • FinxS 360° Feedback
  • Om oss
    • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Läs vår blogg

D-stil

D-stil är en av de fyra grundläggande DISC-typerna som kommer från William Marstons DISC-modell. D-stil är den mest sällsynta personlighetstypen, de utgör cirka 9% av världens befolkning. D-stil utgör endast 9% av den globala befolkningen.  D-stilar är konkurrenskraftiga, aggressiva, beslutsamma och resultatorienterade. De föredrar att röra sig snabbt, ta risker och få saker gjorda NU. D-stilar gillar också att vara ansvarig, kontrollera och ha makten. De vill ha förändring och utmaningar och de kan framstå som väldigt direkta. Människor vänder sig ofta till D-stila för att driva projekt och när saker ska bli gjorda.

D-stilar uppfattas ofta som:

  • Bestämda
  • Tuffa
  • Viljestarka
  • Konkurrenskraftiga
  • Krävande
  • Självsäkra

Kommunikation med D-stil

D-Stilar tenderar att dominera konversationen, deras kommunikationsstil är ofta enkelriktad. D-stil kan framstå som så trubbiga eftersom de kommunicerar så effektivt som möjligt. De uttrycker sina åsikter som fakta som inte behöver diskuteras vidare. D-stil utmanar och ifrågasätter ofta andra. När de pratar är de vanligtvis högljudda och antar en auktoritär ton. D-stilar brukar ställa frågor som: ”Hur påverkar detta mig?” eller ”Vad är slutsatsen?”

När du kommunicerar med en D-stil, gå rakt på sak och undvik småprat. Diskutera slutsatsen, var kortfattad, avstå från att upprepa dig själv och fokusera på lösningar snarare än på problem.

Hur du arbetar med en D-stil

Då D-stil är den mest sällsynta DISC-profilen har vi inte så stor vana av att arbeta med dem. När du stöter på en D-stil på arbetsplatsen kommer dessa tips att vara värdefulla för att arbeta effektivt med dem.

Möte med en D-stil
Ert möte bör vara mycket kort och schemalagt. D-stilar kommer att bli otåliga om mötet innehåller för mycket småprat. Gå rakt på sak och håll dig till agendan. Låt personen påverka agendan om det är möjligt. Du kommer trligen att bli avbruten flera gånger.
Skicka e-post till D-stil
E-postmeddelanden ska vara korta, affärsmässiga och koncisa. D-stilar föredrar att du går rakt på sak och undviker att använda fraser som ”Jag hoppas att du mår bra” för att starta e-postmeddelandet. D-stilar använder ofta bara ämnesraden när de själva skickar e-post.
Ge D-stil feedback
När du ger positiv feedback bör den vara direkt, konkret och fokuserad på de viktigaste punkterna. Till exempel, ”om du fokuserar på a, b och c kommer du att skapa bättre resultat. D-stilar föredrar komplimanger för sina idéer och sitt resultat, snarare än sin personlighet.
Delegera till D-Stil
D-stilar är de enklaste stilarna att delegera uppgifter till. Berätta helt enkelt för dem vilka resultat du vill ha och låt dem ta över. De behöver inte mycket vägledning och kommer självmant att ställa frågor om de behöver mer detaljer.
Motivera en D-Stil
Motivera D-stilar genom att ge dem utrymme att agera självständigt. De vill bidra till problemlösning och beslutsfattande och kan arbeta självständigt. Att fokusera på långsiktiga mål ökar motivationen hos en D-stil.
Leda en D-Stil
Ge hen auktoritet och flexibilitet att göra förändringar och ta beslut. Delegera de mest problematiska projekten och uppgifterna och sätta gärna höga mål för dem. När du hanterar D-stil bör du hålla dem ansvariga och sätta deadlines.
D-stil rädslor
Hen fruktar att förlora kontrollen och misslyckas. En person med högt D undviker till varje pris att tappa kontrollen. Att vara utom kontroll är skrämmande för D-stilar. .
D-stil och stress
Orsaker till stress för D-stil inkluderar att förlora kontrollen, sin auktoritet och oförmågan att fatta självständiga beslut. För att lindra hens stress kan du ge hen utrymme att agera självständigt och ge hen ansvar.
När D-Stil arbetar på distans
När hen arbetar på distans kommer hen sannolikt att fortsätta med uppgiften som vanligt och få saker gjorda. D-stilar vill bli hörda och trivs med konkurrens. Se till att hen får utrymme att dela med sig av sina prestationer och åsikter.

Hur bidrar D-stil till teamet?

D-stilar vill vanligtvis styra teamet och är vanligtvis ledarna. De tenderar att vara mycket auktoritära i ett team och kan kliva fram under kriser. De deltar i teamarbete om det stödjer deras egna mål och behov. I ett team är D-stilar bra på att skapa nya system och fatta beslut. De för gruppen framåt och ger en tydlig riktning.

D-stilars styrkor

Styrkor som vanligtvis förknippas med D-stilar är förmågan att hantera utmanande problem med många ingredienser. D-stilar har en framåtanda och kan uppfattas som aggressiva och konkurrenskraftiga. D-stilar fungerar bra i föränderliga miljöer. De strävar efter uppnåbara resultat och är inte rädda för att ta ansvar.

Tips till D-stilar:

  • Koncentrera dig på målen
  • Eliminera onödig tvekan
  • Ta snabba beslut
  • Fastna inte i rutiner
  • Agera snabbt och modigt

D-stilars utvecklingsområden

Dominanta individer kan framstå som otåliga, överlägsna och till och med oförskämda. De är ofta inte särskilt bra lyssnare och är benägna att fatta snabba beslut. Andra kan uppfatta D-stilar som något självcentrerade, krävande, trubbiga och alltför aggressiva. D-stilar har inte lätt för att lita på andra. De föredrar att arbeta självständigt utan att be om hjälp av andra. Om stöd från andra är nödvändigt tenderar de att ge direkta order snarare än att samarbeta.

D-stilar:

  • Gillar inte att lyssna på andra
  • Kan avbryta andra
  • Är väldigt direkta vilket kan förolämpa andra
  • Tenderar att överskrida auktoritet eftersom de föredrar att vara ansvarig
  • Kan vara otålig när du ger dem detaljerade instruktioner

Se de övriga stilarna

I-stilI-stilar är pratsamma, optimistiska och livliga. De är människofokuserade och vill gärna påverkar andra.
S-stilS-stilar är lugna, tålmodiga och blygsamma. De fokuserar på teamet och ivriga att hjälpa andra.
C-stilC-stilar är logiska, analytiska och korrekta. De är uppgiftsfokuserade och får saker korrekt gjorda.

Jag vill veta mera om hur jag kan utveckla andra med Extended DISC

Våra senaste artiklar

  • Vi vet hur du behåller dina säljare
  • Även de bästa företagen förlorar säljare
  • Starta hösten med motiverade säljare!
  • Håll säljarnas motivation stark och säljresultaten höga i sommarvärmen!
  • En stark företagskultur – Varför är det allas ansvar?
  • Hem
  • Extended DISC
    • Extended DISC olika analyser
    • Certifiera dig i Extended DISC
  • FinxS Säljbedömning
    • Certifiering i FinxS Säljbedömning
  • FinxS 360° Feedback
  • Om oss
    • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Läs vår blogg

© 2015 Precious. All Rights Reserved. Precious Lite Theme by Flythemes.