
En medarbetare som har en negativ inställning har en vana att alltid hitta någon eller något som hen kan vara emot eller klaga på. Hen tar snabba, subjektiva och känslomässiga beslut när hen dömer människor eller problem:
- Beslut som fattas är fel
- Någon (chefen, kollegor, kunder) är alltid ute efter oss (mig)
- Allt som ledningen/chefen gör är fel
- Allt företaget gör är fel
- Allt som andra avdelningar gör är fel

En medarbetare som ständigt har en negativ inställning kan påverka hela teamet. Ofta tas en konsult eller en coach in för att utveckla hela teamet, men så länge den negativa medarbetaren inte får stöd att komma till självinsikt kring hur den egna inställningen påverkar andra kommer det att vara svårt att lösa de utmaningar som finns i teamet.
Oftast kallas konsulter och coacher in först när en eller flera negativa medarbetare har fått starkt inflytande i hela organisationen. Detta kostar mycket pengar, men de ekonomiska förlusterna går oftast att reparera. Det allvarligaste är allt lidande som uppstår hos medlemmarna i teamet. Detta tar mycket längre tid att reparera. Men det är viktigt att konsulten eller coachen använder verktyg som stödjer personen att hitta en ny väg.
Viktig insikt!
Man kan inte förändra någons inställning. En negativ attityd är en personlig tankeprocess. Personen har en vana att tänka negativa och anklagande tankar och vi kan inte tvinga människor att tänka annorlunda. Vi kan inte ens kritisera människor för deras tankar. Men det vi kan påvisa är personens beteende. Som konsult, ledare eller coach har vi ansvar för att påpeka när ett beteende påverkar organisationen negativt. Beteende är det som vi kan be människor att förändra.
Extended DISC beteende- och kommunikationsanalys
Extended DISC identifierar både en persons naturliga och anpassade beteendestil, vilket ger mycket djupgående insikt i vilken beteendestil personen har, inte den stil hen tycker att hen borde ha. Extended DISC hjälper till att öppna upp för samtal som annars kanske inte skulle ha skett.
Det finns inga korrekta eller felaktiga svar i frågeformuläret. Den gör inte en hög eller låg värdering och klassificerar inte människor som bättre eller sämre. Extended DISC Personanalys visar inte på intelligens, yrkeskunnande eller attityder – utan koncentrerar sig enbart på naturliga beteende- och kommunikationsstilar. Dess främsta syfte är att öka förståelsen för människors beteende, vårt eget och andras.

Extended DISC Personanalys är det mest använda Extended DISC verktyget, mycket på grund av dess många delar. Extended DISC Personanalys är en inventering av beteenden och bygger på en självutvärdering. Coacher, affärskonsulter och chefer runt om i hela världen använder Extended DISC för att förstå vad som driver människor. Verktyget tydliggör även styrkor, utvecklingsområden, vad som motiverar och demotiverar. De mest använda analyserna är Standardanalysen och Teamanalysen. Men det finns också en mängd andra analyser för specifika roller.
Har du läst så här lång?
Då är du troligen en person som är intresserad av att utforska hur våra verktyg kan stödja dig i ditt arbete med personer som fastnat i en negativ inställning. Tveka inte, kontakta mig. Jag berättar gärna hur du kan använda våra verktyg för att utveckla individer.
Kontakta Krister Svensson via telefon på 0730-600 352 eller via mail på krister.svensson@extendeddisc.se
