Följ oss!

Besök oss på Facebook     linkedin-logo

Låter det intressant?

Kontakta oss gärna på det sätt du tycker är bekvämast.

Skicka mail
Eller ring 0706-360 162

 

Ge inte upp dina nyårsmål - vecka 2 PDF Skriv ut Skicka sidan

Nu fortsätter vi...

Nu är det dags att gå vidare i processen att nå dina mål. Vi vill några veckor framöver ta dig genom en målprocess som fungerat för hundratals av våra kunder. Denna vecka ska vi tala om att sätta upp mål.

Förra veckan skrev vi om hur du utforskar nuläget eller problemet. Läs förra veckans nyhetsbrev här. Denna serie nyhetsbrev ger dig kompetens kring att sätta mål och strategier att uppnå dem. Varje vecka kommer vi genom vårt nyhetsbrev att presentera både verktyg och teorier kring hur vi kan nå våra mål.

Vecka 2 – Att sätta mål

Mål är en beskrivning av ett önskat läge i framtiden. Kärt barn har många namn och vi kommer att vilja använda många olika typer av ord och beskrivningar när vi beskriver var vi vill vara i framtiden. Här är några av flera:

  • dreamstime xs 80961205Mål
  • Dröm
  • Önskat läge
  • Vision
  • Där jag vill vara
  • Det jag vill ha

Börja gärna med långsiktigt mål, gärna på tio år. Detta ger en riktning och säkerställer att de kortsiktiga målen följer den riktning som du vill ha i livet.

Att sätta kraftfulla mål hjälper oss att leva det bästa livet vi kan idag. Vissa av oss vill inte sätta mål då vi tror att detta kommer att påverka våra möjligheter att vara spontana i livet eller vara närvarande här och nu. Att sätta ett mål innebär att sätta en ram kring spontaniteten och säkerställer att vår spontanitet inte tar oss åt ett håll där vi inte vill vara i framtiden. Spontanitet kan dessutom vara en oerhörd resurs som hjälper oss att nå våra mål.

Det gäller att ha en balans mellan nuet och målet. Oavsett om vi väljer att endast fokusera på antingen nuet eller målet så kommer vi att skapa obalans.

Genom att ha ett tydligt mål säkerställer vi att vi agerar och tar beslut utifrån våra egna önskningar och mål istället för att enbart agera och reagera på det som händer runt omkring oss.

Verktyg 1 – Utgå från problemet

I förra nyhetsbrevet formulerade vi olika problem med hjälp av olika verktyg. Det enklaste sättet att sätta ett mål är att se på problemet och sedan formulera hur vi vill ha det istället.

Ladda ner verktyget här

Verktyg 2 - Vision om framtiden

Ett sätt att jobba med mål är att skapa en vision om flera områden i livet.

Ladda ner verktyget här

Verktyg 3 - Destinationsmål

Genom att sätta långsiktiga mål får vi möjligheten att drömma om det liv vi vill verkligen vill leva. De blir som en kompass för att styra våra liv mot det vi vill, inte det vi tror är möjligt. Långsiktiga mål kallas destinationsmål.

Drömmar skapar vårt liv och genom att sätta mål som är långsiktiga kan vi enkelt koppla dem till våra kärnvärderingar. Detta säkerställer att målet är meningsfullt och genom att sträva efter meningsfulla mål skapar vi mening i våra liv. För att våra långsiktiga mål skall bli tydliga kan vi använda en modell som kallas SMART.

Ladda ner verktyget här

Verktyg 4 - Processmål

Destinationsmål, som vi beskriver ovan, beskriver slutmålet. Där vi vill befinna oss när vi har nått vårt mål. Processmål beskriver sättet som tar oss mot vårt slutmål. Processmål beskriver delmål på vår resa.

Våra processmål skall vara under vårt direkta inflytande – vi måste kunna agera och påverka. Processmålen skall ge oss feedback på om vi är på rätt väg.

Processmålen mäter våra framsteg och talar om för oss hur ofta vi mäter våra framsteg. De är milstolpar som vi sätter upp för den prestationsnivå vi vill uppnå på resan. Även för detta mål använder vi SMART, men det ser lite annorlunda ut.

Ladda ner ditt verktyg här

Extended DISC och mål

Hur vi sätter våra mål skiljer sig beroende på vilken kommunikations- och beteendeprofil vi har. Det är skillnader på vad som motiverar oss och vad vi försöker undvika och därmed hur vi sätter våra mål. Vill du veta mera om hur du kan arbeta med mål i er organisation kontakta Carita via telefon på 0706- 360 162 eller via mail Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den .