Följ oss!

Besök oss på Facebook     linkedin-logo

Låter det intressant?

Kontakta oss gärna på det sätt du tycker är bekvämast.

Skicka mail
Eller ring 0706-360 162

 

Skjuter du upp saker? PDF Skriv ut Skicka sidan

dreamstime xs 73859154Tittar du på 10 avsnitt av en serie på Netflix istället för att skriva den där texten? Då kanske du lider av prokrastinering – vår tids folksjukdom.

Vi är många som vill bli av med vanan att skjuta upp saker. En av anledningarna är att vi och vår omgivning kan uppfatta det som lathet eller ansvarslöshet. Men så enkelt är det inte.

Vi som skjuter upp saker ägnar mera tanke än handling inför uppgiften och detta skapar obehag och ångest. Många av oss är ständigt upptagna av uppgifter, fast endast i huvudet. Samtidigt tittar vi på en serie på Netflix, men vi kopplar inte alls av. Många av oss skyller på att vi har en "förberedelsetid" för att tankar och idéer ska mogna och några av oss kallar oss själva för "tidsoptimister". Psykologer menar dock att det inte handlar om varken förberedelse eller tidsoptimism utan är ett sätt att hantera ångest och obehag inför att utföra en uppgift. Att skjuta upp saker handlar om ett flyktbeteende, en flykt från att ta itu med saker som behöver göras.

Varför skjuter vi upp saker?

När vi prokastinerar beslutar vi oss utan uppenbara skäl att ägna tid åt någonting oviktigt istället för att ta tag i en uppgift. Detta beteende är högst mänskligt, som människor är vi programmerade att undvika obehag och idag finner vi lättnad ett knapptryck bort på vår telefon eller dator.

Psykologerna Joseph Ferrari, docent vid De Paul University i Chicago och Timothy Pychyl, docent vid Carleton University i Ottawa beskriver på psychologytoday.com varför vi inte tar tag i saker och vilka konsekvenser det kan få. Nedan kan du läsa delar av deras beskrivningar i artikeln.

Tjugo procent av människor identifierar sig som personer som skjuter upp saker. För dem är det en livsstil. Det påverkar alla områden i livet. De betalar inte räkningar i tid. De missar möjligheter att köpa biljetter till konserter. De hinner inte använda presentkort innan giltigheten går ut. De deklarerar för sent. De väntar med julklappsinköp tills julafton.

Förhalning är inte om att personen har problem med planering eller prioritering. "Att be en person som prokastinerar att köpa en kalender är som att be en deprimerad person att rycka upp sig" säger Dr. Ferrari.

Vi föds inte till personer som skjuter upp saker. Förhalning är någonting vi har lärt oss. Om vi har varit i en miljö där vi varit kontrollerade har vi inte lärt oss att själva reglera våra aktiviteter. Förhalning kan även vara en form av uppror mot höga krav på prestation.

Vi som skjuter upp saker använder förklaringar för att fortsätta med beteendet, som till exempel, "Jag arbetar bäst under press". Dessa invändningar skapar starka begränsande övertygelser. Läs mera om övertygelser här.

Dr. Ferrari identifierar tre grundläggande typer av personer som skjuter upp saker:

  • Spänningssökare, som väntar till sista minuten för det euforiska ruset.
  • Personer som undviker rädsla för att misslyckas eller lyckas, men i båda fallen är mycket oroade för vad andra tycker om dem.
  • Personer som förhalar beslut eller som inte kan fatta ett beslut. Att inte ta ett beslut befriar oss från att ta ansvar för resultatet.

Tre steg till förändring

  1. Erkänn att du skjuter upp saker
  2. Fundera på varför du skjuter upp saker
  3. Skapa en strategi för att ändra ditt beteende

Förhalning är en vana - ett djupt rotad beteendemönster . Det betyder att vi kommer att behöva tålamod för att bryta den. Vanor sluta att vara vanor när vi tar ett beslut att slutat träna dem, så använd så många sätt som möjligt för att maximera dina chanser att ändra dem. Några tips kommer att fungera bättre för vissa människor än för andra, och för vissa uppgifter är mera effektiva för vissa än andra.

  • Belöna dig själv. När du har gjort någonting framgångsrikt ge dig själv en belöning.
  • Be någon annan att hjälpa dig. Grupptryck fungerar! Be en person att följa dig på din resa och fira dina framgångar med dig. Du kan även behöva hjälp att prioritera i början.
  • Identifiera de obehagliga konsekvenserna av att skjuta upp saker.
  • Räkna ut "kostnaden" för att skjuta upp saker. Hur påverkar det ditt mående, dina relationer, din hälsa och ditt välmående i allmänhet
  • Sikta in dig på det viktigaste först. Se på din lista över saker som bör göras och börja med det som är viktigast och mest bråttom.

Extended DISC Personprofil

För att veta vad som motiverar oss behöver vi ett visst mått av självinsikt och självkännedom. Extended DISC personprofil är det mest använda Extended DISC verktyget, mycket på grund av dess många delar. Personprofilen är en inventering av beteenden och bygger på en självvärdering. Det finns inga korrekta eller felaktiga svar i frågeformuläret. Det ger inte en hög eller låg värdering och klassificerar inte människor att vara bättre eller sämre. Extended DISC Personprofilen visar inte på intelligens, yrkeskunnande eller attityder – utan koncentrerar sig enbart på naturliga beteendestilar. Läs mera här.

360° feedback

Extended DISC 360° feedback är en online‐plattform som används för att göra 360˚ feedbackmätningar med egna instrument. Detta sker genom en automatiserad och enkel process.

Extended DISC 360° feedback är ett anpassningsbart och flexibelt verktyg för att mäta kunskaper, färdigheter och beteenden och underlättar givandet av konkret feedback, ökar öppenheten och hjälper att lösa olika problemsituationer. Medarbetarna ger varandra feedback: ‐ "Det här är min upplevelse av dig." Läs mera här.