En säljare som får högt resultat i processorientering har tålamod och är uppmärksam på detaljer för att följa en steg-för-steg-process. Hen närmar sig processer metodiskt och försöker inte slarva. Säljaren följer instruktioner, procedurer och försöker inte att ”höfta till”. Hen tror att följandet av systematiska, väldefinierade processer ger de bästa resultaten.
En säljare som får lågt resultat i processorientering kan vara otålig och motvillig i att engagera sig i detaljerade processer eller förfaranden. Säljaren kan generellt slarva och ”höfta till” och blir lätt impulsiv och är inte benägen att följa instruktioner eller regler. Hen letar normalt efter det snabbaste sättet att komma framåt mot avslut och är mer intresserad av slutresultatet än av processen för att komma dit.
Säljbedömningen utvecklar säljare att utveckla det de faktiskt kan påverka, sig själva och sina kompetenser. Genom att tänka på försäljning i ett bredare perspektiv tar vi hand om flera behov på marknaden samt använder flera kompetenser i våra säljteam. Att veta var man ska börja när det gäller utveckling kan vara överväldigande. FinxS Säljbedömning ger tydlig och konkret information för att skapa en plan för framgång.