En säljare som får ett högt resultat i hantering av invändningar ser hinder och invändningar som en möjlighet att vara artigt bestämd och ställer utforskande frågor för att få den potentiella kunden att hantera sina egna invändningar. Hen ger inte efter inför invändningar från en potentiell kund och är villig att ifrågasätta om hindren är ”det verkliga problemet” eller inte. Säljaren möter den potentiella kundens hinder tryggt och bestämt.
En säljare som får ett lågt resultat i hantering av invändningar är motvillig att utmana den potentiella kundens invändningar och agerar inte bestämt. Hen tycker att det är svårt att bemöta hinder eller invändningar och har en utmaning i att se att invändningen inte speglar ”det verkliga problemet”. Säljaren accepterar enkelt den potentiella kundens hinder och ”ger upp”.
Säljbedömningen utvecklar säljare att utveckla det de faktiskt kan påverka, sig själva och sina kompetenser. Genom att tänka på försäljning i ett bredare perspektiv tar vi hand om flera behov på marknaden samt använder flera kompetenser i våra säljteam. Att veta var man ska börja när det gäller utveckling kan vara överväldigande. FinxS Säljbedömning ger tydlig och konkret information för att skapa en plan för framgång.