Hur ofta ger du beröm? Och framförallt, hur gör du när du ger beröm? Ger du ett tack eller ger du verkligen konkret beröm?
Det är stor skillnad på att tacka någon eller verkligen berömma någon. Vi har alla ett grundläggande behov av att få bekräftelse. En av den mest effektfulla bekräftelsen vi kan få är beröm, oavsett om vi är medarbetare, elever, vänner, föräldrar eller partners. Och det viktigaste är att vi alla vill ha beröm på olika sätt. Beröm kostar ingenting, men det kan vara en av de största gåvorna vi kan ge en annan person.
Var ärlig
Var konkret, tänk igenom vad du vill ge personen beröm för. Fundera på exakt vad personen gjorde, hur hen gjorde det och varför det blev så bra. Ett ”Bra jobbat” uppfattas ofta mera som ett tack än beröm.
Belöna ibland
Beröm kan ges på flera olika sätt. En belöning kan ibland vara det bästa sättet. Var noga med att fundera ut vad just denna personen gillar. Det viktigaste är inte prislappen utan tanken bakom.
Glöm inte de tysta
Det är lätt att glömma dem som jobbar i det tysta. De gör knappast nåt väsen av sig och blir därför ibland bortglömda.
Små saker har ett stort värde
Ta för vana att även berömma för små saker som blir gjorda. Ge beröm för dem på samma sätt som du berömmer stordåd.
Skvallra
Skvallra alltid om bra saker du hör om andra. Sprid andras framgångar, kompetenser och goda egenskaper.
Ingen blir bortskämd
Kom ihåg att vi aldrig kan skämma bort andra genom beröm. Snarare är det så att personer som får beröm jobbar med förnyad energi och större glädje.
Vi vill alla ha feedback på olika vis
Viktigt att komma ihåg❗️
▪️Ingen av stilarna är bättre eller sämre. Alla stilar har styrkor och utvecklingsområden . De råkar bara vara olika
◾️Din stil begränsar inte vad du kan åstadkomma och hur framgångsrik du kan vara, den förutsäger endast HUR du tenderar att göra saker
▪️Du kan hitta alla de fyra stilarna representerade hos mycket framgångsrika människor. De mest framgångsrika människorna har stor självkännedom. De ändrar inte sitt budskap, de justerar sin stil på ett lämpligt sätt med olika människor och i olika situationer
Vi certifierar dig i verktyg som stödjer din utveckling, oavsett om du vill använda din kunskap för att utveckla andra eller dig själv. När du certifierar dig i Extended DISC får du insikter om dina egna beteenden, dina kommunikationsstilar samt kunskaper och verktyg i att coacha, utmana, utbilda och utveckla ledare, individer och team. Som certifierad användare har du tillgång till fri support, det är ju efter certifieringen den stora utvecklingen börjar!
Du kommer att kunna:
- Använda Extended DISC för att utveckla av individer och team
- Förstå dina naturliga beteendetendenser
- Förstå hur ditt beteendet påverkar andra
- Värdesätta individuella skillnader
- Identifiera och förstå andras beteenden
- Anpassa ditt eget beteende