
Många säljutbildningar fokuserar på vad som gör att kunden köper. Extended DISC har skapat en skräddarsydd profil som utvecklar säljarens förmåga att skapa relationer med kunder.
Analysen bygger på antagandet att stora och små företag inom detaljhandeln förstår vikten av att bygga starka kundrelationer. Det kostar upp till 10 gånger mer att hitta en ny kund än det gör att behålla en befintlig kund. Därför bygger Extended DISC Detaljhandelsanalys på att skapa relationer som gör att kunden kommer tillbaka.
Extended DISC Detaljhandelsanalys utvecklar säljaren i att:
- Utveckla en god säljteknik
- Ta kontakt och bygga kundrelationer
- Kommunicera för att förstå vad som motiverar kunden
- Skapa och rekommendera lösningar
- Använda ett språk som får kunden att lyssna och berätta
- Upptäcka köpsignaler
- Avsluta affärer
- Möta invändningar
- Förstå och möta kunder utifrån kundens beteende- och kommunikationsstil
Analysen innehåller även specifika beteendekompetenser som är kopplade till både bemötande och försäljning inom detaljhandel.
