Handelshögskolan i Helsingfors. Han tillbringade sina tidiga yrkesår med att utveckla klienter med hjälp av psykometriska verktyg. En djup förståelse för gapet mellan befintliga verktyg och företagets behov gjorde det möjligt för Jukka att utveckla det som hans kunder letade efter – en omfattande verktygsuppsättning som kan användas för att generera begriplig, integrerad information om en individ, teamledning eller hela organisationen.
Extended DISC International grundades 1991 av Jukka Sappinen. Jukka har en MBA-examen från Handelshögskolan i Helsingfors. Han tillbringade sina tidiga yrkesår med att utveckla klienter med hjälp av psykometriska verktyg. En djup förståelse för gapet mellan befintliga verktyg och företagets behov gjorde det möjligt för Jukka att utveckla det som hans kunder letade efter – en omfattande verktygsuppsättning som kan användas för att generera begriplig, integrerad information om en individ, teamledning eller hela organisationen.
Verktygen har utvecklats och finslipades under flera år i Finland i samarbete med nyckelkunder och experter inom psykologi, statistik, HR, rådgivning och IT. 1994 lanserades Extended DISC och introducerades på internationella marknader 1997. Extended DISC Sverige startade 2009.
Extended DISC är ett av de fem bästa psykometriska verktygen på området idag och har spridit sig till över 80 länder, med en årlig tillväxt på 20-50%. Extended DISC, som drivs av FinxS Online Platform, har översatts till 75 språk och används av tusentals människor runt om i världen varje dag.
Extended DISC är världens snabbast växande bedömningssystem, en position som bibehålls genom det fortsatt viktiga forsknings- och utvecklingsarbete. Vid tiden för lanseringen 1994 var Extended DISC den första datorbaserade applikationen i sitt slag. Vid den tiden använde alla liknande produkter pappersbaserade frågeformulär. FinxS, Extended DISC onlinesystemet, är det mest flexibla och anpassningsbara bedömningsverktyget som för närvarande finns på marknaden och utvecklingen fortsätter dagligen.
Som Jukka Sappinen säger: ”Vi inser att de mest nöjda människorna arbetar på de bästa företagen. Vårt mål är att förse våra kunder med den information de behöver för att behålla sina bästa och mest motiverade medarbetarna och få ut det största styrkorna inom organisationen, vilket skapar en bättre framtid för alla.”