Menu
  • Hem
  • Extended DISC
    • Extended DISC olika analyser
    • Certifiera dig i Extended DISC
  • FinxS Säljbedömning
    • Certifiering i FinxS Säljbedömning
  • FinxS 360° Feedback
  • Om oss
    • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Läs vår blogg

Aktivt lyssnande är en av 18 kompetenser som mäts i FinxS Säljbedömning

En säljare som visar på högt resultat i FinxS Säljbedömning anstränger sig verkligen för att förstå vad den andra personen försöker kommunicera. Fokuserar inte endast på det som ”hörs” utan även på ord, tonalitet och kroppsspråk.

En säljare som har lågt resultat i FinxS Säljbedömning

blir lätt distraherad när hen lyssnar. Hen formulerar svar i huvudet medan andra talar och tappar fokus på vad andra säger när hen inte är intresserad.

Utveckla dina säljare i aktivt lyssnande

De flesta ägnar 70-80% av sin vakna tid åt kommunikation – av denna tid går 45 % eller mer åt till att lyssna och förstå.

Trots att vi ägnar nära hälften av vår vakna tid åt lyssnande är de flesta av oss ganska dåliga på att lyssna på andra när de talar.

Att lyssna på en djupare nivå innebär att vi lyssnar på personen utan att vi blandar in för mycket av oss själva och våra egna tankar.

Vi kan öka vår närvaro genom att få kännedom om hur vår inre dialog fungerar då vi sitter i samtal med andra.

Genom att stoppa bruset som ständigt pågår i våra egna huvuden blir vi mera närvarande i våra samtal.

Låt oss för enkelhetens skull säga att vi i vår inre dialog kan befinna oss i tre olika positioner som kan störa lyssnandet.

Position 1 hamnar vi i då vi i tanken har fullt upp att hantera våra egna känslor och upplevelser istället för att lyssna aktivt.

Om till exempel din kollega berättar om sin senaste semester börjar du fokusera på din egen semester istället för att lyssna

Position 2 befinner vi oss i då vi börjar fundera på vad personen som vi talar med tycker om oss.

Vi funderar på om vi duger eller om personen tycker att vi har tillräckligt med kompetens?

Position 3 handlar om att vi analyserar istället för att lyssna.

Vi söker lösningar och orsaker. I denna position är det lätt att vi fastnar i hur vi ska lösa personens problem och vad som är orsaken till dem.

Alla dessa positioner hjälper oss att hantera livet och är nödvändiga för att vi skall kunna tolka våra egna känslor, visa empati, analysera våra val och vårt liv.

Men vid aktivt lyssnande står de i vägen.

Träna på att lämna positionerna genom att:

Lär dig att känna igen när du befinner dig i olika positioner.

Identifiera vad som får dig att byta position.

Lär dig vilken som är din favoritposition och varför.

Våga lämna din position och lyssna

Våra senaste artiklar

  • En stark företagskultur – Varför är det allas ansvar?
  • Prova kraften i att prospektera mera!
  • Grupptänkande
  • När säljare inte hinner sälja
  • Dina förklaringar och vad andra hör
  • Hem
  • Extended DISC
    • Extended DISC olika analyser
    • Certifiera dig i Extended DISC
  • FinxS Säljbedömning
    • Certifiering i FinxS Säljbedömning
  • FinxS 360° Feedback
  • Om oss
    • Om oss
    • Integritetspolicy
    • Kontakt
  • Läs vår blogg

© 2015 Precious. All Rights Reserved. Precious Lite Theme by Flythemes.