
Kultur är en referensram som medlemmarna i en grupp anser fördelaktig för att överleva när de hanterar sin speciella gemensamma omgivning och därför har behållit och överfört den till följande generationer.
Kultur delas av alla, eller nästan av alla medlemmar i samhället. Äldre medlemmar förmedlar kunskapen och respekten för kulturen till de yngre medlemmarna. Kultur strukturerar uppfattningen om omvärlden. Kultur är ramverket som definierar hur du fungerar.
Kultur definierar:
- Hur du kommunicerar
- Vad som är, och inte är lämpligt
- Hur du relaterar till andra människor
- Hur du närmar dig problem
Vad är viktigt för en företagskultur?
Kultur ger medlemmarna trygghet, säkerhet, struktur och kontinuitet. Man vet hur man beter sig, vad som är tillåtet och vad som inte är det. Man vet hur man överlever. Man vet att personerna man interagerar med delar samma värderingar, logik och resonemang. Att tillhöra en kultur gör våra liv enklare.
Men kulturen kan också vara begränsande, oflexibel, icke-tolerant och icke-accepterande när den utmanas. Kultur försvarar sig själv. Den vill utvecklas i sin egen hastighet och inte påverkas av andra kulturer. Samtidigt, när kultur definierar vad som är lämpligt, definierar den också vad som inte är lämpligt och därför inte accepterat. Kultur definierar hur man ska tänka – vad som är korrekt och vad som inte är det. Kultur definierar vad vi gör och vad vi inte gör.
I en organisationsmiljö utmanas teamkulturen av flera ”fiender”, som t ex organisationskulturen (något som definierar hur hela företaget beter sig), andra teamkulturer som teamet behöver komma överens med och ibland av teamledaren. Ofta fanns teamet innan chefen och chefen försöker få in element som teamkulturen anser som icke önskvärda.
Bygg en stark företagskultur
Kultur är per definition något som växer fram med tiden. Den är baserad på medlemmarnas erfarenheter, uppbyggnad och värderingar. Det är inte möjligt att bestämma exakt vad som tillhör och vad som inte tillhör kulturen.
Att hantera en teamkultur kräver bland annat att man förstår teammedlemmarna och historien bakom varje teammedlem. Teamets berättelse (teamets kultur) är summan av medlemmarnas berättelser (teamets personliga kulturer).
Att utveckla en teamkultur kräver:
- förståelse för varje teammedlem
- identifiering av styrkan i teamkulturen i dess nuvarande och framtida miljö
- identifiering av teamkulturens utmaningar i sin nuvarande och framtida miljö
- identifiering av utvecklingsbehovet
- identifiering av sätt att få teamkulturen att acceptera förändringarna
7 olika kulturanalyser
Med Extended DISC kan du arbeta med 7 olika Kulturanalyser. Varje kategori har en generell analys samt en analys som beskriver teammedlemmarna djupare.



