De flesta ledare har säkert insett att framgång som ledare till stor del beror på hur väl ledaren interagerar med sina medarbetare och andra människor. Ledarens fallenhet att på ett effektivt sätt relatera, kommunicera, utöva inflytande och motivera andra är viktigt för att lyckas i rollen.
Även din förmåga att skapa framgångsrika och långsiktiga relationer med medarbetare, chefer, kunder, kollegor, vänner och familjemedlemmar påverkar framgången.
Alla har upplevt att det är enkelt att kommunicera med vissa människor, att det nästan omedelbart och utan ansträngning uppstår ett samförstånd. Det är inte bara den ömsesidiga förståelsen av vad som sägs som fungerar utan kommunikationen flödar enkelt. Det är som den andre personen ser oss och på resten av världen på samma sätt som vi och allt blir mycket enklare.
Tyvärr kräver interaktion med vissa andra människor mera ansträngning. Vi kan inte riktigt förstå vad den andra personen menar, vad hen verkligen vill eller vad hens avsikter är. Vi kan också ha en känsla av att den andra personen upplever samma sak som vi gör.
Ofta blir resultatet i dessa situationer inte riktigt vad vi vill. Vi kommer antagligen känna oss besvikna, frustrerade och kanske även trötta. Situationen kräver energi, ansträngning och koncentration. Ändå blir resultaten inte vad vi hoppades på.
När vi hamnar i dessa situationer kan vi ha en känsla av att vi borde agera annorlunda, men vi vet inte riktigt hur. Vi vet vad som är målet men är inte säkra på hur vi ska komma dit. Det är som att gå vilse utan en karta. Extended DISC Ledaranalys kommer att ge en karta för att mer framgångsrikt interagera med andra.
Ledaren kommer att lära sig:
- De fyra viktigaste mänskliga beteendestilarna
- Vilket beteendestil hen har och hur andra uppfattar hen
- Hur hen läser av andra människor och bättre kan förstå dem
Förutom de delar som ingår i Standardanalysen innehåller Ledaranalysen delar som är specifika för att ledaren ska få en stor självinsikt utifrån de utmaningar och krav som en ledare möter i rollen:
- Naturligt och anpassat beteende
- Ledarkartan, som beskriver olika ledarstilar
- Styrkor
- Motivationsfaktorer
- Situationer som minskar ledarens motivation
- Kommunikationsstil
- Hur ledaren strävar efter mål
- Hur ledaren leder medarbetare
- Hur ledaren motiverar medarbetare
- Hur ledaren utvecklar medarbetare
Ledaranalysen innehåller även beskrivningar av hur medarbetare uppfattar ledaren:
- Kommunikationsstil
- Stil vid beslutsfattande
Analysen innehåller även en del som visar vilka situationer som skapar stress, hur hen beter sig i pressade lägen samt vilka aktiviteter som kan minska upplevelsen av stress.
Analysen ger även specifika och personliga tips som hjälper ledaren att utveckla sitt ledarskap samt ett avsnitt som beskriver vad ledaren bör tänka på när hen möter sina medarbetares olika beteendestilar.
Jag vill veta mera om hur jag kan utveckla ledare
Ledarskap 52 – dina ledarkompetenser
FinxS ledarskap 52 hjälper ledaren att bättre förstå sig själv som ledare. Verktyget identifierar tydligt styrkor och utvecklingsområden i 52 ledarskapskompetenser. Ledaren kan identifiera och bättre använda de kompetenser som är hens styrkor och även identifiera utmaningar för att gå vidare och utvecklas.
Analysen är lätt att administrera och börjar med en kort 10-minuters Extended DISC frågeformulär. Varje kompetensanalys ger en lättförståelig matchningsprocent på en 0-100 % skala.
Ledaren kan välja analysen som sammanfattar alla 52 kompetenserna eller välja en analys som fokuserar på en kompetens. Analysen som fokuserar på en kompetens visar tydligt vilka beteenden som definierar kompetensen och är uppdelad i 15 specifika beteenden som alla är kopplade till kompetensen.
Låt oss till exempel ta en titt på Organisatoriska färdigheter, en av de 52 ledningskompetenserna. Individuella resultat, i exemplet ovan, på -3 och lägre anses vara en mindre naturlig kompetens och denna kompetens kräver därför mera energi när ledaren behöver använda den.
Poäng högre än 3 tenderar att vara en naturlig kompetens för ledaren och kräver därför en mindre ansträngning när ledaren behöver använda den.
Varje beteende poängsätts på 0 – 100 % matchningsprocentskalan. Poängen för varje beteende sammanställs och snittas för att skapa en övergripande kompetensmatchningsprocent.
I exemplet ovan har just denna ledare en total matchningsprocent på 34 %. Därmed är Organisatoriska färdigheter inte ett område som är naturligt för denna ledare och detta innebär att hen kan behöva stöd i att utveckla denna kompetens.
Det är viktigt att påpeka att detta inte är en indikator på hur framgångsrik ledaren kan vara och resultatet visar inte på hur begränsad ledaren är att åstadkomma resultat. Kom ihåg att analysen beskriver de beteenden som tenderar att kännas mer naturliga och bekväma jämfört med de beteenden som tenderar att ta mer energi. Resultaten speglar inte direkt personens förmåga att göra någonting. Färdigheter kan förvärvas. Beteenden kan ändras.
Extended DISC Ledaranalys stödjer ledaren i att inte bara utveckla ett situationsanpassat ledarskap utan ledaren kommer också att utveckla ett individanpassat ledarskap.