
En medarbetare som har en negativ inställning har en vara att alltid hitta någon eller något som hen kan vara emot eller klaga på. Hen tar snabba, subjektiva och känslomässiga beslut när hen dömer människor eller problem:
- Beslut som fattas är fel
- Någon (chefen, kollegor, kunder) är alltid ute efter oss (mig)
- Allt som ledningen/chefen gör är fel
- Allt företaget gör är fel
- Allt som den andra avdelningar gör är fel

Viktig insikt
Man kan inte förändra någons inställning. En negativ attityd är en personlig tankeprocess. Personen har en vana att tänka negativa och anklagande tankar och vi kan inte tvinga människor att tänka annorlunda. Vi kan inte ens kritisera människor för deras tankar.
Men det vi kan påvisa är personens beteende. Som ledare har vi ansvar att påpeka när ett beteende är destruktivt och påverkar organisationen negativt. Beteende är det vi som ledare kan be människor att ändra på.


Oftast kallas handledare in först när en eller flera negativa medarbetare har fått starkt inflytande i hela organisationen.
Detta kostar mycket pengar, men de ekonomiska förlusterna går oftast att reparera. Dett allvarligaste är allt lidande som uppstår hos medlemmarna i teamet. Detta tar mycket längre tid att reparera.

Vår handledning följer en tydlig struktur som skapar en grund för kulturen i arbetsgruppen. Samtidigt ges vid varje handledningstillfälle utrymme åt de aktuella utmaningarna och behoven i arbetsgruppen. Varje teammedlem får även utrymme att arbeta med sin egen utveckling och kan därmed bidra till teamets utveckling.
