En säljare som får ett högt resultat i att kontrollera säljprocess är både villig och kapabel att sätta villkor för ett möte och beskriver processen för att föra en potentiell kund mot resultat. Säljaren kan sedan försiktigt styra samtalet och hålla det ”På spåret och Mot målet, I tid.” Hen kan styra en potentiell kund genom en säljprocess vilket möjliggör för båda parter att nå en ömsesidigt fördelaktig lösning i slutet av varje möte. Detta betyder inte att varje möte resulterar i ”JA”, men det betyder att varje möte är produktivt och flyttar processen fram mot ett ja eller inget beslut.
En säljare som får lågt resultat i att kontrollera säljprocessen är villig att låta den potentiella kunden styra mötet. Hen tillåter andra att ta hand om processen och tappar den egna planen eller föredrar att fortsätta utan den. Säljaren har en utmaning i att hålla försäljningen på rätt spår och hen styr inte mötet mot ett slutgiltigt resultat. Ofta avslutas säljsamtalet eller mötet utan ett väldefinierat nästa steg eller ett tydligt resultat.
Säljbedömningen utvecklar säljare att utveckla det de faktiskt kan påverka, sig själva och sina kompetenser. Genom att tänka på försäljning i ett bredare perspektiv tar vi hand om flera behov på marknaden samt använder flera kompetenser i våra säljteam. Att veta var man ska börja när det gäller utveckling kan vara överväldigande. FinxS Säljbedömning ger tydlig och konkret information för att skapa en plan för framgång.