En säljare som har högt resultat i prospektering jagar aktivt och ständigt nya affärer, har en “JÄGARES” attityd och tar ansvar för att leta efter nya affärsmöjligheter. Hen är villig att kontakta personer hen inte känner, antingen via telefon eller personligen. Säljaren ber ständigt om att få prata om sin produkt eller tjänst och undersöker om det passar in i den potentiella kundens behov. Hen är villig att spendera mycket av sin tid till nätverkande, söka referenser och till att kontakta potentiella kunder.
En säljare som har ett lågt resultat i prospektering känner av någon anledning en motvilja till att kontakta potentiella kunder. Hen har en ”JORDBRUKARES” attityd och väntar på att möjligheter ska dyka upp och ”hoppas” på att kunna bearbeta befintliga kunder för flera affärer. Säljaren skjuter upp nödvändiga aktiviteter som kalla samtal och anser att det inte är lämpligt att störa kunder. Hen väntar på att nya affärsmöjligheter ska dyka upp på vägen och försöker vara upptagen med annat för att undvika nödvändiga prospekteringsaktiviteter.
Säljbedömningen utvecklar säljare att utveckla det de faktiskt kan påverka, sig själva och sina kompetenser. Genom att tänka på försäljning i ett bredare perspektiv tar vi hand om flera behov på marknaden samt använder flera kompetenser i våra säljteam. Att veta var man ska börja när det gäller utveckling kan vara överväldigande. FinxS Säljbedömning ger tydlig och konkret information för att skapa en plan för framgång.