Teamrapporterna för säljare ger chefer och teamet en överblick av hela teamet på en övergripande nivå. Rapporten ger gemensamma insikter för att fatta bättre beslut, utveckla säljteamet, öka produktiviteten och i slutändan öka försäljningen. När säljarna har fyllt i frågeformuläret finns det flera teambedömningar tillgängliga för försäljningschefer utan extra kostnad och sätter rätt säljare på rätt plats i säljprocessen.
Sammanfattning av säljarnas kompetenser
Teamrapporten visar respondenternas resultat för de 18 Säljkompetenserna baserade på deras svar i frågeformuläret. Resultaten återspeglar säljarnas nuvarande kompetensnivå. Säljarna kan med coaching utveckla sina färdigheter i samtliga 18 Säjkompetenser.
Teamkompetenstabell
Tabellen i denna rapport visar fördelningen av teammedlemmarna i var och en av de 18 Säljkompetenserna. Siffrorna anger hur många personer som finns i varje del. Grönt i den högre delen av tabellen visar kompetenser som är teammedlemmarnas styrkor. Gult visar på kompetenser som medlemmarna vill försöka göra till sina styrkor, lyckas med ibland eller inte helt uppnår sin fulla kompetens i. Grönt på skalans vänstra sida visar på kompetenser som inte är gruppmedlemmarnas styrkor.
Teamets säljhinder
Teamets Ursäktindex team visar på hela teamets resultat för säljhinder. Alla tycker inte om att jobba med försäljning. Dessa personer kan enkelt rikta sin uppmärksamhet mot andra uppgifter i stället för att fokusera på kunderna och utveckla sin affärspotential. Ju lägre sannolikhetsindex säljaren har i tabellen desto mera sannolikt är det att personen ignorerar icke säljrelaterade uppgifter och fokuserar istället på åtgärder som direkt producerar säljresultat. Säljare som befinner sig inom det röda området kommer troligen att rikta sin uppmärksamhet på aktiviteter som inte är direkt kopplade till försäljning.
Säljroller
Ett viktigt steg i att skapa ett framgångsrikt säljteam är en korrekt procentuell matchning mellan säljarna och olika försäljningsroller. Detta ger en tydlig bild av om säljaren är bättre lämpad för en produkt eller tjänst där kunder har latent behov eller uttryckt behov. Med hjälp av jobbroller är det enkelt att matcha ihop säljaren med den ideala längden på försäljningscykeln och typen av försäljningsrelation.
Teamsummering Säljprocess
Denna teamrapport innehåller en matchning av hur väl säljaren passar in i de olika delarna av säljprocessen.
- Lead-utvärdering
- Första kontakt
- Personligt möte
- Avslut
- Första leverans
- Underhålla kundrelationen
- Merförsäljning